Köpa eller inte köpa?

Jag funderar på att köpa en systemkamera (jag som skulle sluta shoppa). Jag har börjat fotografera jättemycket, och det vore kul att kunna ta riktigt bra bilder. Frågan är bara om jag kommer orka lära mig fotografera med systemkamera, eller om det bara skulle vara bortkastat på mig som hatar att läsa instruktionsböcker.
Dessutom så känns det som att den kanske är lite otymplig att ha med sig. Men jag vill nog ändå ha en.
 
Är det svårt att fotografera med tro? Är det många inställningar som måste ställas in? Och har jag kanske rentav någon vän som kan tänka sig att lära mig hur man gör?
 

Kommentarer:

1 evie:

Jag köpte just en Nikon D3100 (som sades vara bättre jämfört med canons motsvarande)... har inte hunnit leka så mycket än men fotar ju med systemkameror på jobbet. De tar ju sjukt mycket bättre bilder även om man bara använder dummy knappen (automat). Sen kan man ju lära sig lite mer avancerat allt eftersom, tänker jag :)

2 anna med ludde:

Jag har en Canon 1000 som du kan köpa billigt om du vill. Kan lära dig lite trix också. :)

Svar: Låter helt klart intressant! :) Har messat dig på facebook :)
Sandra

3 Camilla:

Det är inte alls svårt att fota med en systemkamera. Jag är utbildad fotograf och fotar nästan alltid på "auto utan blixt". ;)
Det är mest när jag ska fota bilder med vissa objektiv som inte klarar av ljuset som är för tillfället som jag använder manuella inställningar.
Jag rekommenderar Canon men Nikon är också bra så någon av de skulle jag i alla fall köpa, förmodligen deras billigare serie, som Canon EOS 1000D till exempel, grymt bra kamera för pengarna och enkel att använda. Vill du sen lära dig fota mer avancerat kan du ju börja lära dig genom att testa dig fram (jag har aldrig läst instruktionsböcker på kameror, men det finns bra böcker med tips om hur man får bättre bilder som är läsvärda!).
Sen, lägg inte pengarna på kamerahuset utan på objektiven! Objektiven kommer du alltid ha med dig, men kamerahuset kommer bli gammalt (objektiven åldras inte alls på samma sätt) och du kanske vill byta ut det till ett mer avancerat om något år, då har du ju kvar objektiven! :)
Jag rekommenderar Canon som sagt och så köp med kitobjektivet (17-85 mm brukar det vara, brukar ingå om man köper kameran med objektiv och inte bara kamerahuset) och sen det fasta 50 mm f/1.8.
Det första är vidvinkel och bra "allround"objektiv som du kan zooma ut lite och zooma in lite med. Det sistnämnda är ett grymt användbart objektiv. Det är fast så det går inte att zooma (man får zooma med fötterna istället. ;) ) men det är ljuskänsligt så klarar av att fota mycket i sämre ljus och ger fantastiskt skärpedjup!

4 en som vet:

vad du än gör köp inte diverse billigare modeller av systemkamerorna, man växer ur dom fort typ canon 1100d och nikon d3100gå hellre på typ canon 600d eller nikon d5100 du får så mycket mer för pengarna och Mycket bättre bildkvalitet! 1100d eller d3100 då kan du lika gärna köpa en fin kompakt för 2000 och få bättre bilder!

Lycka till!

Kommentera här: